Sabtu, 10 Oktober 2009

Ayah dapat offer kerja lain

Ayah dapat offer  multinational company yang baru buka cawangan di Dubai.  Tapi ayah tak mahu pula sebab katanya kos hidup di  Dubai mahal.  Ummi pun tak minat sebab dah pernah pergi Dubai dan tak suka life kat sana.  Lagi panas dari Malaysia, apa pun tak ada kecuali tempat  bershopping. Orang yang suka hidup suasana bandar mungkin gembira duduk sana.  Tapi ummi orang kampung yang suka duduk celah pokok2 akan menderita di situ.

Kemudian ayah dapat offer kerja kat satu company kat Nilai, N.S.  Diaorang propose gaji RM12K.  Ayah mintak gaji RM16K, sebab nak compensate ummi berenti kerja.  The boss kata nanti dia bincang dulu dengan ahli mesyuarat he ehhe eheeeee.... tapi dia offer satu option lain yg tak sedap didengar, iaitu gaji ayah RM12K, and ummi kerja as a lecturer kat satu kolej swasta yg related to them.  Ah I don't want!!!!  Ummi nak duduk rumah, dengar tak, duduk rumah, tanam pokok!!!!  Ummi berdoa sangat ayah terima offer ni sebab ummi teringin sangat nak jadi surirumah.

Dalam masa yg sama, ayah mintak gak kat universiti di Perlis.   Tapi ayah tak teruskan sebab mereka offer pangkat dan gaji yang sama macam sekarang.


update: Rabu 14 Oktober 2009

Ayah dah sign agreement untuk terus kerja kat UTM.  UTM offer ayah  mengajar part time di IMGLAD, dan boleh dapat maksimum RM10K  kalau mengajar 5 hari seminggu di sana.  Dari pagi sampai petang di IMGLAD, Danga Bay, malam di UTM.  Ayah mengajar kelas akhir tahun  dan Master sahaja di UTM,  antara 10 - 20 student satu kelas.

Ayah kata budak2 IMGLAD ada yang dari local ada yang grad oversea.   Perbezaan utama, budak2 grad luar punya tahap confident yang sangat tinggi dan suka bercakap.  Ayah motivate budak2 grad local dengan bagi dirinya sebagai contoh.

Ayah tak tunggu pun keputusan mesyuarat Nilai tu.  Katanya walaupun gaji lebih, tapi duduk bandar dan mungkin lifestyle akan berubah kepada yang tak elok sangat.  Akan selalu pergi dinner jumpa client sana sini.  Duit akan habis untuk menten lifestyle baru,  dan end up sama macam sekarang. Waaaaa akan terus kat sini tak tau sampai bila....

2 ulasan:

  1. wah apesal ayah x amik offer tu. tula duduk rumah mmg best! mmg sesuai time ni kaklong duduk rumah, uruskan rumah.

    BalasPadam
  2. Sedih lagi ni ... uhuk2 .... teringin nak jadi macam Asey.

    BalasPadam