Sabtu, 22 Ogos 2015

Finally!!! Glorious Day in Sydney ... Saturday 22/8/15

Tajuk je English, isi bahasa Melayu.  Malam tadi ummi terjaga pukul 3 pagi sebab kepanasan.  Maklumla tidur pakai selimut tebal dua lapis, sebab biasanya  subuh  sejuk sehingga 5 Celcius.  Tengok kat jangkasuhu, 20 Celcius!!!   Pukul 3 pagi, macam tak masuk akal.   Lepas buka stokin, buang satu selimut, barulah selesa nak tidur balik.

Setelah 2 bulan tidur dalam suhu kurang dari  10 Celcius ...( kami tak pernah buka heater masa tidur sebab nak jimat bil ), akhirnya hari yang ditunggu2 datang juga.  Spring ... musim bunga!!!

Sepanjang hari ni ummi berada di luar rumah.  Lepas sarapan je, terus keluar ke laman belakang.  Cabut rumput yang banyak menjalar semenjak rumah ni kosong sebelum kami masuk.  Sebelum ni tak mampu nak tarik rumput sebab tangan sakit bila paksa2 kerja kuat dalam cuaca sejuk.  Tak habis cabut rumpur, pergi tengok semaian benih bunga matahari yang dah sebulan bertapa. 

Benih yang ummi semai dalam pasu besar dah mula tumbuh beberapa hari lepas.   Benih yang baru je disemai kemudian dalam bekas telur, baru nak tumbuh hari ni.  Ummi pindahkan anak2 benih dalam bekas telur ke dalam pasu kecil.  Kalau dah besar sikit nanti, nak tanam di halaman depan rumah.  Mudah-mudahan pokok ummi dah berbunga masa nenek datang sebulan lagi.

Masa basuh baju, semua air sabun yang keluar dari mesin ummi tadah dalam besen besar dan siram pokok2 yang ada.  Tengok keratan ros dalam satu pasu macam makin hitam dan tiada tanda2 nak hidup.  Bila ummi cabut dan selongkar tanah, patutlah.  Ewwwww, tanah tu menakung air, dan dah berbau busuk sebab lubang pasu cuma ada satu di tengah2, mungkin dah tersumbat.  Tanah tu ummi tukar ke pasu besar yang ada banyak lubang.  Wah ada 3 ekor cacing tanah gemuk2, ummi terus pindahkan cacing ke pasu strawberi.  Strawberi ni baru nak keluar daun2, mudah-mudahan tak lama lagi berbunga dan berbuah pula.

Ummi masuk rumah nak mandi, masak dan solat.  Kemudian ummi dan ayah keluar ambil Basel dan Hf di masjid.  Mereka ada kelas agama dari pukul 10 pagi sehingga 2 petang.  Ada pokok sedang berbunga indah di sebelah masjid.  Pokok apa agaknya, ceri, plum, pear atau epal?  Bunganya berwarna merah jambu.  Hf dan Basel seronok pergi kelas agama setiap Sabtu ni, hari ni dapat pula makan lagsania dan  aiskrim coklat.  Hamboi2.



Petang keluar lagi.  seronoknya hari ni, suhu siang 28 Celcius, dah macam Malaysia panasnya. Ummi buka luas2 semua pintu dan tingkap. Buat pertama kali, Hf dan Basel main kat luar rumah tanpa jaket.  Main sampai nak masuk maghrib, sebab  masih terang menderang.  Maghrib hari ni masuk 5.31 pm.  Sekarang waktu siang berubah dengan cepat.

Masa ummi datang 2 bulan lalu, pertengahan bulan Jun, waktu siang lebih pendek.  Kena masak lepas Zohor untuk berbuka.   Zohor ketika itu 12 pm, Asar 2.30 pm dan Maghrib 4.45 pm.  Lepas solat Asar, ummi kena ambil anak2 balik dari sekolah dan cuma sampai ke rumah pukul 3.30 pm.   Lega rasanya kalau dah masak, boleh la berkemas dan bersedia untuk maghrib.

Minggu lepas kami berjalan ke bandar Sydney, cuaca ok terang benderang tapi sangat berangin.  Ummi tak pakai jaket, tahan ajelah kesejukan.  Esok kami nak berjalan lagi, nak bawa jaket ke tak?  Ramalan cuaca 28 Celcius lagi, tak payah pakailah.

Update Selasa 25/8/15
Syukurlah tengok balik weather forecast, pagi hujan, tengahari tak hujan, petang hujan.  Tengok kat luar pun bukan main lebat hujan.  Jadi kami tunggu hujan reda sikit, tapi keluar juga pakai winter jaket!!!!   Sebab jaket ni je kalis air, kalau jaket biasa habis basah lencun nanti.  Lagipun sejuk dan berangin.   Kalau sejuk macam ni, sah2 la antara 15 - 20 Celcius je.  Kami pergi the Gap yang famous sebab cantik tapi jadi pilihan   mereka yang murung pergi bunuh diri.



Tengahari tu masa nak balik baru hujan renyai2 tadi berhenti.  Kami turun dari keretapi ke ruang parking kereta.  Sempat2 aje masuk, hujan turun semula dengan lebat.  Hujan tak berenti sampai malam.  Malah sampai hari ni pun, walaupun dah kurang hujan, masih lagi sejuk dan berangin.  Back to winter again, dapatlah merasa walau  sehari glorious day sejak datang ke Sydney.


update:  September 2015.  Gambar cherry blossom ni ambil di Royal Botanical Garden, Sydney.  Garden ni letaknya di sebelah Opera House je.  Kami tak sengaja  terjumpa cherry blossom ni masa bawa family dari Malaysia jalan2, memang bertuah masuk masa tengah musimnya sekali dengan tulip yang sedang berkembang.  Musim tulip dan cherry blossom ni tak sampai sebulan, lebih2 lagi kalau tiba2 hari panas terik atau hujan lebat, memang cepat layu dan gugur bunganya.


Ummi dengan Hf dan Basel




Makngah dan Nenek  datang melawat 



Update November 2015:
Bunga matahari baru nak berkembang, 3 bulan selepas semaian mula tumbuh akhir Ogos lepas. 




Update Mac 2016:
Sekitar Okt 2015, ummi semai biji bunga matahari lagi, tapi jenis bunga saiz kecil sedikit dan bercabang.  Bunganya berkembang antara Jan hingga Mac 2016. Bunga2 matahari ni menarik perhatian burung kakatua atau cockatoo, beramai2 datang nak curi bijinya yang sudah mula kelihatan.



Kakatua bernombor 087 ini bernama Comic.  Burung2 ini ditag oleh researcher di Royal Botanical Garden, Sydney. Mereka nak tengok pergerakan dan aktiviti burung2 di sini, dan meminta kita ambil gambar dan kirimkan  pada mereka beserta maklumat lain. Mujurlah burung ini benarkan ummi datang agak dekat untuk ambil gambarnya.

Umi suka berkebun di Sydney kerana musim bercucuk tanamnya lebih panjang.

Boleh masuk sini untuk lihat pokok2 di kebun ummi.  Kebun kecil Ummi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan