Sabtu, 4 Disember 2010

Lost World of Tambun dan Gua Tempurung

Kami ke Ipoh pada hari Rabu 1 Disember lepas sebab Aisyah ada test untuk masuk MATRI.  Pagi Khamis pergi ke Taman Rapat Indah, pejabat Haluan Perak.  Pukul 10 pagi terus ke Tambun.  Budak-budak main air sepuas hati.  Bayaran masuk sangat mahal ... RM38 untuk dewasa.  Kalau tak pakai sleuar renang, tak boleh main air.  Ummi masuk dalam air nak ambik gambar budak2 pun diarah keluar dari air sebab pakai tracksuit aje.  Tegas betul.  Beg pun diperiksa, dan semua makanan kena tinggal kat luar.

ada banyak kolam air panas kat sini

resort dikelilingi bukit batu kapur yang cantik


Hari Jumaat kami pergi ke Gua Tempurung yang terletak di selatan Gopeng.  Besar betul gua tu, boleh buat istana kat dalam tu.  Tapi letaknya di beberapa lapisan, kena panjat beratus anak tangga untuk sampai ke lapisan gua ke 5.  Kami ambik pakej kering, maksudnya tak masuk ke dalam air.  Sapa ambik pakej basah, kena turun lagi jauh ke dalam.  Kami tengok aje dari atas, langsung tak nampak dasar, dalam dan gelap.  Lepas tu terus balik ke Skudai.

Laluan angin di satu tempat sempit di dalam gua
anak sungai jernih di dalam gua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan