Khamis, 12 Januari 2012

Rayyan Minat Berniaga

Rayyan ni memang minat berniaga, bermula dari ikut2 ummi jual barang second-hand semasa di Canada.  Balik Malaysia, dia buat lukisan banyak2 atas kertas buku tulis (hahaha  conteng2 pakai pensil je) pastu susun atas meja tulis depan rumah.  Duduk dari pagi sampai petang, satu pun tak terjual.  Ummi biarkan je, sebab nak Rayyan tengok sendiri bisness macam tu memang tak boleh.

Masuk darjah 1, dia buat kotak2 kecik dan jual kat kawan2 10 sen satu.  Ummi beli 2 set guli untuk akuarium, si Rayyan jual 10 sen satu pada kawan2.  Sepanjang sekolah rendah, banyak benda la yang dia jual, kebanyakannya makanan yang budak2 suka dan harga murah.  

Dia juga buat service belikan makanan di kedai sebelah sekolah, dengan upah 10 sen sekali pergi.  Ummi pun selalu bagi dia upah buat kerja2 macam bersihkan kipas, peti ais dan basuh kasut Aisyah.  Patutla Aisyah manja sangat. 

Di rumah kami ada banyak buku dan novel kanak2. Rayyan sewakan pada budak2 di kawasan perumahan kami.  Budak2 yang dia  selalu jumpa di taman permainan.  Sekali baca 10 tau 20 sen agaknya.  Hampir semua budak akan pulangkan buku tu selepas baca. Majoriti budak2 kawasan tu jujur dan baik2 belaka.  Tapi Rayyan bertemu juga buku dan ruas, seorang budak perempuan berbadan besar yang terus hilangkan diri lepas ambil buku Rayyan. 

Sekolah menengah di asrama, Rayyan mula sewakan buku2 cerita pada kawan2.  Rayyan ada banyak buku yang ummi beli dan hadiah dari pak Wan Zu di PTS.  Di rumah kami ada satu rak komik dan novel kanak2.  Tahun ni dia dah mula jual pen drive yang diambil dari supplier di Kangar.  Katanya dah untung 500 ringgit.

Semasa di rumah lepas cuti PMR ni, dia mula berniaga siling perak pula.  Tapi dia mula lambat, dah masuk Januari baru nak mula. Tapi sehari sebelum balik sekolah pun sempat lagi dia berniaga, jumlah untung sepanjang Januari ni hampir 400 ringgit

update 15 Jan 2012
Rayyan dah balik ke MATRI.  Segala aktiviti bisness pun kena berhenti sebab sekolah dia haramkan semua hp dan personal laptop dan seumpamanya.   Dia sempat iklan service cat pagar, dapat seorang pelanggan. Upah cat pagar, scan album dan hadiah PMR, akaun bank Rayyan dah bertambah seribu lebih dalam masa cuti sekolah Dis-Jan.  Simpan, jangan joli ye Rayyan. 

Rupa-rupanya itulah tujuan utama dia cari duit - nak beli ipod dan hp baru.  Hp Nokia 70 ringgit yang ummi belikan, Rayyan dah jual pada kawan dengan harga 60 ringgit. Ummi sendiri pun tak tau apa ke benda Ipod, dah tengok dia pakai masa cuti bulan Jun itu hari, barulah tau.  

Selain dari dengar music, yang paling penting boleh main game dan guna kamera video.  Jadi alat penenang adik2 yang kebosanan masa travel 12 jam JB-Perlis.   Berguna juga masa kami pergi  bercuti ke Penang tu. Ummi tengok video masa turun dari keretapi Penang Hill.  Resolutionnnya tinggi dan gambar jadi cantik.

Yang hp baru, selain dari boleh terima mms, yang penting rupanya sebab nak access internet dan post di facebook.  Ish ish ish.

Rayyan .... ummi agak dalam beberapa tahun lepas ni dia akan cari duit lagi dan tukar2 gadget lagi.  Tengokla.



update 2020:
Di Sydney pula.  Rayyan dah berusia 24 tahun, memang pandai cari duit, selain kerja casual di sekolah sambil ambik master in teaching, dia juga buat tutor accounting pada student2 universiti dan Tafe. Dia belum lagi kerja full time, tapi dah ada banyak simpanan dan investment.  

Ummi percaya Rayyan bijak, cuma jangan gelap mata dan tertipu mlm scam sudahlah.  Umi sentiasa ingatkan Rayyan jangan masuk benda2 yang meragukan dari segi hukum macam forex. 

Teringat pula masa umi berusia 24 dulu, masih tak tau apa2, baru nak cari kerja dan zero ringgit dalam akaun.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan