Friday, August 31, 2012

Back to Basic: Air Garam Perawat Mulut

Hampir 20 tahun usia perkahwinan ummi, listerin adalah salah satu barang yang tak boleh tinggal dalam list groceries setiap bulan.


Waktu muda memang nampak cantik je gigi.  Tapi setiap kali mengandung dan rosak barulah nampak kekurangan dan kerapuhan ggi ummi.  Sebab tu listerin dan floss memang tak tinggal, sentiasa ada.  Terlalu banyak gigi yg dah berlubang, ditampal dan akhirnya kena root canal, sampaikan ummi kena budget, setahun satu gigi je sebab dekat beribu dah habis kat doktor gigi.  Jadi sementara nak tunggu bajet tahun depan, bertahan ajelah dengan lubang2 yang ada.

Dulu2, kalau mulut bau tak sedap aje ummi kumur dengan listerin.   Tapi bulan ramadhan baru2 ni, sebab ada satu lubang tu sentiasa ada makanan terselit kat lubang yang sangat sempit, maka bau susah nak hilang.  Kumur dengan listerin berkali2 pun tak hilang.  Takkan puasa2 waktu siang nak berkumur2 je kat billik air.  Batal puasa kang.  Sudahlah listerin tu ada rasa manis2 sikit.   Ummi cuba jalan akhir, guna air garam.  Lepas sahur, ummi terus berkumur dengan segelas air garam Segar je bau mulut ummi lepas tu, hilang langsung bau yang menghantui beberapa hari sebelum tu!!!!   Sekali tu je ummi berkumur, alhamdulillah.

Beberapa hari kemudian, tekak ummi pula rasa sakit macam nak kena demam selsema.  Biasanya waktu tekak gatal2 macam tu, ummi kumur dengan listerin.  Beberapa kali juga kena kumur baru ok.  Itupun cuma legakan tekak je, bukan sembuhkan.  Kena juga ambik antibiotik dan ubat demam selsema ikut aturan.

Bulan puasa ummi cuba elakkan makan ubat berjadual.  Jadi ummi bertawakkal berkumur dengan air garam lagi.  Mudah-mudahan sembuh.  Masyaallah, sekali je ummi kumur.  Selepas tu tekak ummi terus hilang gatal.  Nampak gaya sebotol listerin yang dibeli sebelum ramadhan akan bertahan beberapa bulan lagi!

Kepercayaan ummi pada khasiat air garam memang dah 90% waktu ni.

Hari raya tiba, anak2 ummi dari asrama pun dah balik.  Beraya sakan 6 hari di kampung, Aisyah pula sakit mulut.  Katanya sakit sangat bila dia makan makanan pedas macam rendang dan kuah-muah di hari raya.   Oh masa tu ummi terlupa pasal air garam, sebab benda baru jumpa kan.  Ummi cuma teringatkan listerin yang tertinggal di rumah.  Jadi ummi minta Aisyah bersabar sampai balik rumah.

Sampai di rumah, putih2 kat mulut Aisyah dah besar dan macam luka bernanah.  Kesiannya dia.   Masa ummi nak capai botol listerin tu, barulah ummi teringat tentang air garam yang berkhasiat dan berjasa pada mulut ummi.   Ummi terus bancuhkan segelas air campur sesudu garam untuk Aisyah..   Malam tu Aisyah kumur sikit2 sampai habis segelas.  Ummi suruh dia kumur sekali lagi subuh esok, dan kumur lagi bila2 dia masih rasa sakit.

Esoknya pagi2 lagi Aisyah terus bagitau, ummi dah tak payah kumur lagi.   Kenapa?  Sebab mulut Aisyah dah baik.   Wah miraclenya!!!!!   Ummi masih ingat rupa luka bernanah kat mulut Aisyah tu, tapi dah kering dan sembuh dengan segelas air garam je?? Macam tak percaya!!!! 


Update 1/10/2012:

Gusi ummi berdekatan geraham bungsu sakit dan pecah2.  Agaknya sebab cuaca panas dan ummi kurang minum air.  Air terus berkumur dengan air garam beberapa kali sehari.  Lepas sehari, masih tak  baik tapi dah kurang sakitnya.  Pelik jugak, kenapa lambat baik sebab aisyah dulu kumur sekali je.  Tapi mungkin sebab pecah gusi ummi kat belakang sekali, tempat tersorok, sedangkan Aisyah kat gusi depan.

Hari ni hari kedua, alhamdulillah dah tak rasa sakit langsung.  Nak tengok tak dapat sebab tersorok kat belakang, tapi ummi yakin tentu dah kering dan sembuh lukanya sebab dah tak rasa apa-apa.

Ummi risau jugak nak kumur air garam ni sebab baru disahkan ada darah tinggi beberapa hari lepas.  Doktor dah suruh kurangkan garam.  Jadi masa kumur tu memang bersungguh-sungguh ummi  luakkan air garam yg tersisat di mulut.  Kemudian kumur last sekali dengan air bersih.

2 comments:

  1. saya pun kumur dengan air garam mase gusi bengkak sebab gigi bongsu tumbuh. pun menjadi ummi! alhamdulillah.

    ReplyDelete